SIAPAKAH DI HATIKU

Adilla Tasha

APA KATA HEROIN?



"Helo cik abang, saya suruh tengok borang ni... bukannya wajah saya."

APA KATA HERO?


"Iye... mulai hari ini, detik ini, abang mahu sayang panggil abang dengan perkataan ABANG. Cuba eja sayang, A…B…A…N…G."

Siapakah Di Hatiku - Bab 2

HARI ini adalah hari pertama
aku bekerja di Perfect
Holdings Berhad. Syarikat
gergasi yang mempunyai tiga tingkat ruang pejabat. Aku
ditempatkan di tingkat lima belas manakala tingkat enam
belas adalah bahagian kewangan dan tingkat tujuh belas
hanya untuk pengarah syarikat ini dan pegawai-pegawainya.
Majoriti pekerja di sini adalah Melayu. Hanya segelintir sahaja
yang bukan kaum bumiputera. Memandangkan bahagian
aku masih tidak mempunyai ketua yang kebetulan baru
meletakkan jawatan, jadi segala-galanya diamanahkan kepada
aku untuk sementara waktu. Di bawah tanggungjawabku
terdapat lima orang pekerja, dua lelaki dan tiga perempuan.
Rasa segan apabila aku yang tidak biasa mengarah orang tibatiba
terpaksa berbuat begitu. Aku berjanji untuk membentuk
pasukanku berbekalkan pengalamanku sendiri.
"Cik Miera, ini ada borang permintaan dari
bahagian akaun untuk membeli sebuah printer bagi
menggantikan printer mereka yang rosak."
Tersentak aku apabila Shikin tiba-tiba sahaja
bersuara. Jauh aku mengelamun mengenangkan hal sebulan yang lepas.
"Awak ni Shikin, lain kali bagi salam dulu. Terperanjat saya. Amalkanlah sergah-sergah orang ni!"
Sengaja kujegilkan mata sambil tangan mengurut dada. Terkebil-kebil Shikin bila aku berkata demikian.
"Maafkan saya, Cik Miera. Lain kali saya beri salam dulu."
Pecah ketawaku melihat betapa lurusnya gadis ini.
"Dahlah Shikin, saya memain saja tadi. Errr... apa yang awak cakap tadi?" Aku bersuara bila tawaku reda.
"Ini... bahagian kewangan ada hantar borang permintaan untuk pembelian printer," kata Shikin sambil menunjukkan sekeping borang yang telah siap diisi datanya.
"Baiklah, sekarang saya mahu awak cari quotation dari tiga syarikat pembekal. Saya nak lihat perbandingan harganya," arahku.
"Kenapa banyak sangat?" tanya Shikin.
"Apa yang banyak?" tanyaku semula.
"Quotation tu sampai tiga syarikat," luahnya.
Aku tahu Shikin hairan dengan cara aku bekerja kerana aku lebih suka membuat perbandingan harga sebelum membuat sebarang keputusan.
"Cik Shikin sayang... kalau kita ada tiga quotation dari tiga syarikat, senanglah kita tahu harga pasaran sekarang ni dan senang kita nak buat perbandingan...."
Jawapanku membuat Shikin tersenyum simpul.
"Baiklah Cik Miera, esok saya akan serahkan," janji Shikin akhirnya.

"Awak tak mahu balik ke? Dah pukul berapa ni...." soalku seraya melihat jam tangan.
"Saya nak baliklah ni. Cik Miera tak balik lagi ke?"
Aku pula ditanya.
"Awak balik dulu, kejap lagi saya balik. Ada kerja sikit lagi ni." Aku tersenyum dengan sikap ambil berat Shikin.
"Kalau macam tu, saya balik dululah Cik Miera," pohon Shikin.
Setelah Shikin berlalu, aku segera meneliti kerjaku yang hanya tinggal beberapa muka surat lagi. Bila petang begini, aku memang malas hendak balik dalam keadaan yang sesak. Membawa motosikal besar umpama membawa kereta juga, susah hendak menyelit. Memang salah aku kerana sudah ditegah mama dulu, tetapi memandangkan minat, aku teruskan juga apatah lagi mendapat sokongan daripada ayah dan abang. Baru sekarang sesalan itu tiba. Tetapi kalau aku mengeluh depan mama, mesti ada habuan percuma menanti.
Kulihat jam di pergelangan tangan sudah menunjukkan pukul lapan malam. Tidak sedar masa berlalu. Aku mencapai helmet di meja sisi dan mencapai beg sandangku lantas bergerak ke lif.
Sebaik sahaja pintu lif terbuka, kelihatan seorang lelaki di dalamnya. Tersenyum lelaki itu menyambut pandanganku dan sebagai membalasnya, bibirku merekah dengan spontan. Sedekah sahaja, apa salahnya. Boleh tahan juga orangnya. Tinggi lampai, segak dengan kemeja biru dan bertali leher biru gelap. Briefcase di tangan dan kot terselit di celah lengannya menjadikan dia seperti orang korporat lagaknya.
"Tingkat berapalah agaknya dia ni bekerja?" tanyaku
sendiri di dalam hati sambil mataku mengerling sekilas memandangnya.
Memang aku jarang naik ke tingkat yang melebihi bahagian kewangan. Kalau boleh memang hendak dielakkan. Aku sendiri tidak pernah melihat pengarah syarikat ini yang sering disebut-sebut oleh kakitangan syarikat. Menurut kata mereka, orangnya masih bujang. Kalau sudah dikata bujang, maka banyak borang yang tidak rasmi dihantar.
Lantaklah, aku tidak suka hendak campurkan hal peribadi dan kerjaya. Cukuplah namanya kubawa ke sana ke mari untuk urusan kerja. Megat Shahrizal Bin Megat Shaifulbahri. Satu nama yang menarik tetapi tidak tahulah bagaimana orangnya. Biarlah... yang penting gajiku setiap bulan dimasukkan ke dalam akaun bank.
"Cik, dah sampai."
Termalu sendiri aku bila ditegur. Hai... kenapa aku asyik berkhayal sahaja?
"Terima kasih." Hanya itu sahaja jawapanku sambil melangkah keluar. Terasa berbahang mukaku dan untuk menoleh, tidak sama sekali.
Aku mendapatkan motosikal kesayangan yang terparkir megah di bahagian tempat letak kenderaan yang memang disediakan untuk motosikal. Mangga kunci depan dan belakang kubuka. Memang remeh tetapi itu adalah langkah keselamatan untuk motosikal kesayanganku. Biarlah ambil masa tetapi barang berharga terjaga. Aku tekan suis untuk menghidupkan enjin, tetapi motosikal ini bagaikan tidak mahu berfungsi. Berkali-kali aku mencuba tetapi masih tidak berjaya. Kuperiksa meter minyak. Takkanlah minyak? Baru sahaja kuisi pagi tadi. Mintak-mintak betullah motor ni...! Kuperiksa plagnya, tiada apa-apa masalah. Setiap bulan aku akan menghantar ke mekanik untuk diservis. Janganlah motor ni buat perangai malam-malam begini dan di tempat ini, mampus aku!
Sedang aku terkial-kial berusaha untuk menghidupkan motosikal kesayanganku, sebuah kereta lalu dan tiba-tiba berhenti. Dahiku yang sudah berpeluh bertambah berpeluh bila melihat kereta itu berundur.
"Kenapa?"
Sepatah kata daripada pemandu itu setelah tingkap kereta diturunkan. Alhamdulillah... Rupa-rupanya lelaki yang kutemui di dalam lif tadi.
"Tak ada apa-apa."
Aku cuba menutup keresahan di hati. Kucuba menghidupkan motosikalku sekali lagi, namun masih begitu. Sekali lagi kutekan suisnya dan alhamdulillah motosikalku seakan mengerti dengan keluh-kesahku lantas mengaum enjinnya. Kupulas minyaknya supaya enjinnya cepat panas dan tidak tersengguk-sengguk nanti.
Rambutku yang panjang kuikat dan masukkan ke dalam helmet dan identitiku sebagai perempuan tidak kelihatan setelah menyarungkan jaket kulit.
Aku mengangkat tangan kepada lelaki yang sedari tadi memerhati perbuatanku tanpa bersuara dan bergerak perlahan-lahan.
Lelaki tersebut juga ikut bergerak meninggalkan tempat parkir.

3 comments:

  1. safi said...
     

    hehehe
    permulaan perkenalan dengan megat syah
    mudah2an hubungan mereka lebh erat lg

  2. ~La dOLce vyDa~ said...
     

    tak penah pakai kain batik..huhu

  3. Anonymous said...
     

    eii...best3....
    unik!
    jarg jmpe heroin brpewatakan gni la.........

Post a Comment



 
Template Modified and Brought to you by blogger templates. Reka bentuk oleh MUZRI (Penulisan2u)