SIAPAKAH DI HATIKU

Adilla Tasha

APA KATA HEROIN?



"Helo cik abang, saya suruh tengok borang ni... bukannya wajah saya."

APA KATA HERO?


"Iye... mulai hari ini, detik ini, abang mahu sayang panggil abang dengan perkataan ABANG. Cuba eja sayang, A…B…A…N…G."

Siapakah Di Hatiku - Bab 5

MALAM itu mama
menyediakan lauk
kegemaranku. Mungkin
kerana sudah lama aku tidak makan bersama menjadikan
suasana di meja makan kecoh dengan celoteh mama.
"Malam esok Miera jangan ke mana-mana."
Arahan mama membuat aku tidak senang duduk.
Ini mesti ada benda yang mama hendak suruh aku buat.
Berada di bawah lembayung kasih mama dan ayah membuat
aku sudah dapat membaca gerak langkahnya.
"Kenapa pula, mama?"
Pertanyaanku dibiarkan tanpa jawapan. Aku
memandang ke wajah ayah untuk memohon sebarang
pertunjuk.
"Mama!" Sepatah aku bersuara.
"Esok mama nak pergi ke rumah kawan mama.
Kebetulan minggu lepas mama terjumpa dengan dia masa
membeli-belah dengan ayah," terang mama sambil
menyenduk sambal sotong ke dalam pinggan ayah.

"Kawan mama yang mana satu?"
Aku hairan dengan penerangan mama kerana kawan mama boleh dikatakan semuanya aku kenal. Auntie Minah, Auntie Zaleha dan ramai lagi kerana mama memang disenangi oleh rakan-rakannya.
"Ini kawan mama masa sekolah dulu. Lepas SPM kami berpisah kerana mama sambung belajar di universiti tempatan dan dia dapat tawaran ke luar negeri. Dia jemput keluarga kita datang ke rumahnya," terang mama dan aku hanya menjadi pendengar.
"Ohhh... iye ke? Macam Miera dengan Jay Jaylah, ek?" usikku. Dari ekor mata, aku sempat melihat mama sedang menjelingku.
"Hah... cakap pasal Si Jay, apa khabarnya dia?" sampuk ayah yang sedang mengambil seketul ayam masak merah dan meletakkan di pinggan mama.
Melihat adegan tersebut aku pun mengangkat pinggan dan menyuakan kepada ayah. Tersengih ayah dengan gelagatku dan seketul ayam jatuh juga ke dalam pingganku.
"Anak manja!" ajuk mama.
"Alah... mama ni, takkan ayah nak layan mama sorang aje. Miera pun nak jugak," usikku dan serta-merta pipi mama merona merah. Jahatnya aku...!
"Apa salahnya... Dua-dua ayah sayang tapi mama... persen dia tinggi sikit dari Miera."
Usikanku tadi disambut oleh ayah. Wajah mama sudah berubah. Ini yang menyeronokkan aku.
"Persen Miera tak boleh sama ke dengan mama?" Sengaja aku ingin membakar wajah mama dengan kenakalanku.

"Mana boleh! Persen tu dah ada cap mohor," ulas ayah sambil memandang mama, lembut.
Aku hanya tersenyum sumbing. Bahagianya mama dan ayah.
"Jay apa khabar?" Sekali lagi ayah bertanya.
"Dia macam biasalah, yah. Sibuk memanjang," aduku sambil mengunyah nasi. Memang bagi kebanyakan orang masa makan tidak boleh bersembang, tetapi tidak bagi kami. Keluarga kami lebih senang hendak berbicara ketika ini kerana di situlah letaknya kemesraan.
"Bila habisnya kontrak dia di sana?" tanya ayah lagi. Mata ayah memandangku, menagih jawapan.
"Entahlah, dia kata dua tahun tapi kalau siap semua projek under dia, cepatlah dia balik sini."
Panjang lebar aku menerangkan pada ayah. Terangguk-angguk ayah mendengar ulasanku.
"Kesian dia. Sorang aje kat sana."
Simpati ayah menggelikan hatiku. Si Jay Jay yang kaki berdikari takkan menyusahkan sesiapa pun. Baginya, letaklah dia di mana sahaja, insya-Allah dia boleh hidup.
"Ayah nak kesiankan Si Jay Jay ke?" tanyaku sambil tertawa.
"Iyelah, Miera tak kesian kat kawan baik Miera tu?" tanya ayah pelik.
"Ayah jangan takutlah, Jay Jay... mana aje dia pergi, pasti boleh hidup," terangku sambil menggeleng lucu.
"Pandailah anak ayah ni!" usik ayah.
"Tengoklah siapa ayahnya. Kan ma?" tanyaku pada mama yang sedang bangun untuk membawa pinggan kotor.

"Perasan!" jawab mama dan hilang di sebalik pintu.
"Ingat tau Miera, apa yang mama cakap tadi."
Mama bersuara sebaik sahaja kembali ke meja makan.
"Cakap apa ma?" tanyaku kembali. Memang aku terlupa setelah bersembang dengan ayah.
"Budak nikan! Mama cakap pasal undangan kawan mamalah," keluh mama.
"Kalau macam tu okeylah, tapi abang pergi sama tak?" Baru aku teringat tentang abangku.
"Abang tak dapat pergi sekali. Dia cakap ada hal."
Aku tahu abang sengaja mengelak. Memang selalu aku sahaja yang terkena mengikut ke mana mama dan ayah pergi.
"Pukul lapan malam kita ke sana." Ayah bersuara kembali.
Aku hanya menundukkan muka tanpa sepatah kata.

0 comments:

Post a Comment



 
Template Modified and Brought to you by blogger templates. Reka bentuk oleh MUZRI (Penulisan2u)