SIAPAKAH DI HATIKU

Adilla Tasha

APA KATA HEROIN?



"Helo cik abang, saya suruh tengok borang ni... bukannya wajah saya."

APA KATA HERO?


"Iye... mulai hari ini, detik ini, abang mahu sayang panggil abang dengan perkataan ABANG. Cuba eja sayang, A…B…A…N…G."

Siapakah Di Hatiku - Bab 4

KESIBUKAN suasana bekerja
membuatkan aku tidak sangka
sudah tiga bulan aku di sini.
Teman-teman sentiasa menceriakan keadaan. Mama pula
sudah mula bising kerana masaku lebih banyak dihabiskan
di pejabat daripada menemaninya. Tetapi ayah seperti biasa
menjadi penyelamat dalam apa juga keadaanku. Manakala
Jay Jay sudah lama tidak kutemui semenjak pertemuan
dulu. Bekerja sebagai IT programmer menjadikan Jay Jay
seperti manusia yang hidup di alam lain. Segala masanya
ditumpukan kepada satu-satu projek mengikut deadline.
Hanya telefon dan e-mel sahaja yang menghubungkan kami.
Itu pun sesekali. Bagai orang bercinta pula. Malanglah siapa
yang menjadi kekasih Jay Jay.
Mak Jay Jay juga seperti mama, sering mengeluh
dengan kesibukan kami. Tetapi Jay Jay lagi teruk. Bila aku
menyampaikan keluhan maknya, hanya satu alasan yang
diberikan. Dia ingin menghabiskan projeknya seberapa
banyak yang boleh sebelum dia meninggalkan Kota Singa
itu.

Bayangkan cuma dua tahun lagi, namun entah berapa ribu projek yang Jay Jay kena siapkan. Aku takut bila dia balik ke Malaysia ini rupanya dah tak serupa orang. Kadangkala aku cuba risik juga kalau-kalau perempuan yang berkulit lelaki ini sudah berpunya, tetapi hanya jawapan ‘rahsia’ sering diberikan.
Memang teruk betul Si Jay Jay ni. Bertahun kami terpisah memang banyak cerita yang hendak kami kongsi bersama. Bagaimana dengan kehidupannya di Kota Singa itu setelah berpisah denganku, semuanya hendak aku korek satu per satu. Nantilah kau, Jay. Kalau aku dapat tahu kau sudah ada kekasih tetapi masih nak berahsia dengan aku, pasti telur tembelang aku bagi. Biar dia rasakan penangan telur tersebut.
Lamunanku terputus bila mendengar bunyi telefon di atas meja.
"Cik Miera, Encik Safuan nak berjumpa dengan cik sekarang."
Suara Anis kedengaran di hujung talian.
"Kenapa Anis, ada apa-apa ke?" Aku cuba mengorek rahsia daripada Anis memandangkan aku sudah biasa dengannya.
"Alah… Cik Miera naik sajalah!" Anis tergelak.
"Okey, tak apa... Nanti saya tak mahu belanja awak!" Aku cuba mengugut Anis.
"Ugut nampaknya? Naik sajalah!" Anis memang tidak goyah diugut.
"Tak apalah kalau tak mau cakap. Saya naik sekarang." Aku segera meletakkan gagang telefon.
Hatiku menjadi berdebar-debar setiap kali naik ke
tingkat ini. Mana tidaknya, semua pegawai ditempatkan di sini. Lagipun di sini letaknya bilik pengarah.
Tersenyum Encik Safuan melihat wajahku tersembul di muka pintu biliknya. Sebagai penolong pengarah, Encik Safuan banyak menolongku sejak aku mula bekerja di sini. Segala yang tidak kufahami, sering kurujuk kepadanya. Usianya yang lebih tua daripadaku menjadikan aku lebih menghormatinya.
"Syarikat kita akan mengadakan majlis jamuan tahunan bagi tahun ni. Jadi saya mahu bahagian Cik Miera mengendalikan."
Aku termangu bila menerima arahan tersebut.
"Boleh saya bertanya, Encik Safuan?" Spontan ayat itu keluar.
"Boleh, apa salahnya?"
Senyuman Encik Safuan melegakan hatiku untuk terus bersuara.
"Tahun sebelum ni, siapa yang mengendalikan majlis ini?" Tanpa membuang masa terus aku bertanya.
"Di syarikat ni, setiap bahagian diberi kesempatan untuk mengendalikan majlis tahunan dan tahun ni bahagian Cik Miera pula."
Aku tidak tahu sama ada aku mampu melakukannya ataupun tidak. Mampukah aku? Soalan itu segera berlegar-legar di kepalaku. "Boleh ke?"
Tanpa sedar bisikanku itu didengar oleh Encik Safuan.
"Saya yakin Cik Miera boleh melakukannya."
Aku termalu sendiri bila Encik Safuan menjawab.

Encik Safuan menerangkan serba sedikit tentang majlis yang telah berlangsung pada tahun lepas dan berjanji akan memberi salinan rakaman sepanjang majlis tersebut untuk aku tonton.
"Safuan, you jangan lupa petang ni ya?"
Perbualan kami terhenti bila secara tiba-tiba seorang lelaki masuk tanpa mengetuk pintu terlebih dahulu. Tidak ada kesedaran sivik langsung!
"Maaf, I mengganggu rupanya."
Lelaki itu tersenyum ke arah kami sambil meminta maaf di atas keterlanjurannya mengganggu perbincangan kami.
Aku rasa macam pernah melihat wajah ini.
"Taklah, saja nak bincang tentang majlis jamuan tahunan dan kali ni bahagian Cik Miera yang kendalikan."
Senyumanku mati bila melihat wajah lelaki itu serius memandangku.
"Cik Miera, kenalkan... ini pengarah kita Tuan Megat Shahrizal. Cik Miera mesti belum pernah berjumpa dengan tuan pengarah kita ni, kan? Yalah, sentiasa sibuk aje...."
Aku menyambut huluran tangannya. Inilah dia pengarah syarikat yang selama ini hanya aku dengar namanya sahaja. Terasa sejuk tanganku bila berada di dalam genggamannya.
"Megat Shahrizal."
Cara dia perkenalkan diri.
"Miera Eliani," jawabku pula. Yalah, cara dia dah begitu... aku hanya mengikut rentak sahaja.

"Motor dah okey?"
Spontan aku teringat peristiwa itu dan aku hanya mengangguk kerana lidahku kelu untuk berkata-kata.
"Okeylah, kalian sambunglah perbincangan tadi. I nak keluar dan you jangan lupa janji kita." Luahnya pada Encik Safuan sambil berlalu pergi.

1 comments:

  1. safi said...
     

    bakal pengarah dh hulur salam perkenalan ni...hehe
    kenal2 ngan lebh rapat lg
    mst malu tiba2 dia tnye psl motor tu...hehe

Post a Comment



 
Template Modified and Brought to you by blogger templates. Reka bentuk oleh MUZRI (Penulisan2u)